Zakres szkolenia

Kompetencje osobiste

Tytuł szkolenia

Etykieta managera instytucji publicznej

Termin

24-10-2025

Termin

24.10.2025

Czas trwania

8 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy), godz. 9.00-16.00

Forma zajęć

stacjonarne

Liczba uczestników

20

Koszt

690.00 PLN

Prowadzący

Paweł Grotowski

Adresat

Szkolenie jest skierowane do wszystkich managerów instytucji publicznych, urzędów centralnych i samorządowych, którzy reprezentują swoją organizację na zewnątrz, zarządzają zespołami i projektami, nawiązują relacje oficjalne z przedstawicielami innych instytucji, występują publicznie w mediach, prowadzą konferencje prasowe etc. Szkolenie ma na celu polepszenie umiejętności komunikacyjnych, zwiększenie profesjonalizmu w kontaktach osobistych i służbowych, budowanie efektywnych zespołów i tworzenie wizerunku profesjonalnej administracji w zgodzie z zasadami etykiety biznesowej i protokołu dyplomatycznego.

Cele

  • Szkolenie ma na celu podniesienie świadomości roli etykiety, czyli wyglądu, właściwego zachowania się i właściwej komunikacji zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz organizacji lub instytucji.
  • Szkolenie ma na celu przekazanie praktycznych umiejętności z zakresu komunikacji, od kontaktu wzrokowego, poprzez właściwe adresowanie i dostosowanie swojej wypowiedzi do słuchaczy, kontekstu i okazji, po feed-back, elevator speech i small talk.

Efekty szkolenia

  • Uczestnicy szkolenia nabędą najważniejsze umiejętności praktyczne z zakresu protokołu dyplomatycznego i etykiety.
  • Poznają zasady tworzenia pierwszego wrażenia, odpowiedniego powitania, uścisku dłoni, przedstawienia siebie i swoich współpracowników zgodnie z zasadą precedencji.
  • Uczestnicy nabędą wiedzę o zasadach właściwej komunikacji werbalnej, pisemnej, telefonicznej oraz za pomocą platform wideo.
  • Szkolenie przekaże też wiedzę i umiejętności dotyczące kształtowania naszego wizerunku przez właściwy ubiór zgodny z zasadami dyplomatycznego i międzynarodowego dress-code

Program

Część I – Savoir vivre, etykieta, protokół dyplomatyczny definicje i zasady

  • Pochodzenie i ewolucja etykiety.
  • Najważniejsze zasady etykiety.
  • Czym jest etykieta urzędnika.
  • Czym jest etykieta managera.
  • Czym jest protokół dyplomatyczny.
  • Najważniejsze zasady protokołu dyplomatycznego.
  • Predecencja stanowisk publicznych w RP.
  • Precedencja w praktyce: przy stole, na spotkaniu, w samochodzie.
  • Protokół flagowy i rola upominków.

 

Część II – Dress code jako element etykiety

  • Dress code czyli odpowiedni strój do okazji.
  • Najważniejsze zasady kompozycji stroju oficjalnego.
  • Charakterystyka i elementy business casual (strój swobodny).
  • Charakterystyka i elementy business suit (strój spacerowy).
  • Charakterystyka i elementy dark suit (strój wizytowy).
  • Mini-słownik etykiety stroju, zegarki, biżuteria i inne dodatki.
  • Najczęściej popełniane błędy stylistyczne i jak je naprawić.

 

Część III – Komunikacja jako element etykiety

  • Wszystko jest komunikacją, a komunikacja jest wszystkim.
  • Kanały komunikacyjne, szumy informacyjne i feedback.
  • Komunikacja werbalna i pozawerbalna.
  • Zasady prowadzenia rozmowy telefonicznej.
  • Zasady sporządzania korespondencji służbowej.
  • Zasady sporządzania korespondencji elektronicznej.
  • Wpływ technologii i urządzeń mobilnych na współczesną komunikację
  • Zasady prowadzenia wideo rozmowy i wideo konferencji.
  • Tworzenie pierwszego wrażenia i kreowanie pozytywnego wizerunku.
  • Elementy mowy ciała podczas autoprezentacji i udziału w spotkaniach

 

Część IV – Etykieta sytuacjach oficjalnych

  • Zasada starszeństwa w relacjach oficjalnych i biznesowych.
  • Zasada pierwszeństwa prawej ręki w relacjach oficjalnych.
  • Powitanie w relacjach towarzyskich i oficjalnych.
  • Przedstawianie siebie oraz innych osób w relacjach oficjalnych.
  • Właściwy uścisk dłoni oraz inne metody powitania.
  • Elevator speech, czyli jak mówić zwięźle i interesująco.
  • Zasady udziału w spotkaniach, czyli jak być skutecznym i zapamiętanym.
  • Wymiana wizytówek, ich odpowiedni krój i zastosowanie.
  • Etykieta stołu podczas przyjęć, bankietów i uroczystych kolacji.
  • Sztuka small talk w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów