Zakres szkolenia
Kompetencje osobisteTytuł szkolenia
Etykieta, komunikacja i autoprezentacja w sytuacjach oficjalnych i międzykulturowych
Termin
5.12.2025
Czas trwania
8 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy), godz. 9.00-16.00
Forma zajęć
stacjonarneLiczba uczestników
15Koszt
690.00 PLNProwadzący
Paweł GrotowskiAdresat
Szkolenie jest skierowane do przedstawicieli instytucji publicznych, urzędów centralnych i samorządowych, firm polskich i zagranicznych, którzy reprezentują swoją organizację na zewnątrz, nawiązują relacje oficjalne z przedstawicielami instytucji lub firm zagranicznych i realizują projekty we współpracy z innymi instytucjami, także zagranicznymi. Szkolenie ma na celu polepszenie umiejętności komunikacyjnych, zwiększenie profesjonalizmu w kontaktach osobistych i służbowych, budowanie relacji towarzyskich i oficjalnych w zgodzie zasadami etykiety i z poszanowaniem różnic międzykulturowych oraz tworzenie wizerunku profesjonalnej organizacji, instytucji lub firmy.
Cele
- Szkolenie ma na celu podniesienie świadomości na temat zasad etykiety zawodowej w relacjach oficjalnych oraz zbudowanie kompetencji dotyczących skutecznej komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w budowaniu profesjonalnego wizerunku instytucji i organizacji oraz jej poszczególnych przedstawicieli.
- Szkolenie ma na celu uwrażliwienie na inne kultury, szczególne pozaeuropejskie i wyjaśnienie najważniejszych problemów obecnych w komunikacji z przedstawicielami tych kultur.
Efekty szkolenia
- Dzięki szkoleniu jego uczestnicy nabędą umiejętności praktyczne z zakresu tworzenia pierwszego wrażenia, odpowiedniego powitania, uścisku dłoni, przedstawienia siebie i swoich współpracowników oraz właściwego rozsadzenia przy stole.
- Uczestnicy nabędą wiedzę o zasadach właściwej komunikacji werbalnej, pisemnej, telefonicznej oraz za pomocą platform wideo.
- Szkolenie przygotowuje uczestników do prowadzenia rozmów i negocjacji z przedstawicielami innych kultur.
Program
WSTĘP
● Historyczne źródła etykiety i jej ewolucja.
● Najważniejsze zasady etykiety urzędnika i managera.
● Wszystko, co robimy jest komunikacją, a komunikacja jest wszystkim.
CZĘŚĆ I - SKUTECZNA KOMUNIKACJA I AUTOPREZENTACJA
W SYTUACJACH OFICJALNYCH
● Kanały komunikacyjne, szumy informacyjne i feedback.
● Zasada dostosowania w relacjach oficjalnych i międzynarodowych.
● Jak dostosować swój komunikat do odbiorcy?
● Komunikacja werbalna i pozawerbalna.
● Zasady prowadzenia rozmowy telefonicznej.
● Zasady sporządzania korespondencji służbowej.
● Zasady sporządzania korespondencji elektronicznej.
● Wpływ technologii i urządzeń mobilnych na współczesną komunikację.
● Zasady prowadzenia wideo rozmowy i wideo konferencji.
● Tworzenie pierwszego wrażenia i kreowanie pozytywnego wizerunku.
● Rola neuronów lustrzanych w komunikacji społecznej (ćwiczenia*).
● Elementy mowy ciała podczas autoprezentacji i wystąpień publicznych.
● Najważniejsze wskazówki dla uczestników wystąpień publicznych.
CZĘŚĆ II - ETYKIETA ZAWODOWA W SYTUACJACH OFICJALNYCH
● Zasada starszeństwa w relacjach oficjalnych i biznesowych.
● Zasada pierwszeństwa prawej ręki w relacjach oficjalnych i biznesowych.
● Powitanie w relacjach towarzyskich i oficjalnych.
● Przedstawianie siebie oraz innych osób w relacjach oficjalnych.
● Właściwy uścisk dłoni oraz inne metody powitania.
● Elevator speech, czyli jak mówić zwięźle i interesująco (ćwiczenia*).
● Zasady udziału w spotkaniach, czyli jak być skutecznym i zapamiętanym.
● Wymiana wizytówek, odpowiedni krój i zastosowanie biletów wizytowych.
● Sztuka small talk w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów.
CZĘŚĆ III - ETYKIETA I SKUTECZNOŚĆ W KOMUNIKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ
● Pochodzenie różnic międzykulturowych.
● Proksemika czyli dystanse społeczne (ćwiczenia*)
● Kultury pro-partnerskie i pro-transakcyjne.
● Wschód – zachód – północ – południe – różnice w postrzeganiu świata.
● Rozwiązywanie konfliktów międzykulturowych.
● Kultura agresywna vs. kultura kooperacyjna.
● Kultura oficjalna vs. kultura nieoficjalna.
● Kultura terminowa vs. nieterminowa.
● Kultura powściągliwa vs. kultura emocjonalna.
● Zasady etykiety w komunikacji międzykulturowej zawierające odniesienia kulturowe i religijne, wskazówki dotyczące zawierania znajomości, udziału w spotkaniach oficjalnych, roli starszeństwa i tytułów, właściwego języka, znaczenia czasu w procesie podejmowania decyzji, znaczenia wspólnych posiłków, etykiety ubioru, roli upominków, budowania długotrwałych relacji.
Do wyboru 4 z 10: Chiny, Francja, Indie, Japonia, Korea, Singapur, Stany Zjednoczone Kraje Arabskie, Kraje Afryki Subsaharyjskiej, Kraje Byłego ZSRR